Feeds:
Indlæg
Kommentarer

TRIATHLON

11203598_874498225942395_8221016826599882149_o

 

 

 

 

 

 

 

Fribol går op i både sundhed, kost og motion. Vi mener derfor, det er sjovt at være med, som atleter. Samtidig er vi en af hovedsponosorene til dette års Kon-Tri Bytriathlon Larvik havn, som starter lørdag, 27. Juni. Vil du også være med, kan du læse mere på http://kon-tri.no.

dieting overweight women

Hurtige fakta om det daglige kalorie indtag 

Anbefalet kalorieindtag afhænger af flere så faktorer som alder, størrelse, højde, køn, livsstil og den generelle  sundhed.
– Jo længere du tygger maden, jo flere kalorier din beholder din krop.
– Anbefalede daglige kalorie indtag i USA er 2.700 for mænd og 2.200 kvinder.
– Et stort morgenmåltid kunne hjælpe med vægttab og vedligeholdelse af vægten.
– Viste du at det gennemsnitlig kalorieforbrug i industrialiserede lande og et stigende antal nye vækstøkonomier er højere end det plejede at være.
– Ca. 20% af den energi, der anvendes i den menneskelige krop er for hjernens stofskifte.
– Ideelle kropsvægt afhænger af flere faktorer, herunder alder, knogletæthed og muskel-fedt-forholdet.
– De typer af fødevarer, hvorfra man har fået kalorierne er meget vigtigt i forhold til ernæring.
– Et 500-kalorie måltid bestående af frugt og grøntsager er meget bedre for din sundhed og vil holde dig fra at være sulten i længere tid, end en 500-kalorie  snack af popcorn.

Kilde :  http://www.medicalnewstoday.com

Fra råvarer til færdigvarer

dreamstime_11869706             Hvad kan jeg drikke?

 

Indflydelsen på blodsukkerniveauet kan ofte være overset, når det kommer til drikkevarer. Når du vælger, hvad du skal drikke, er der et par vigtige overvejelser at tage hensyn til. Den første overvejelse er, om eller hvor meget, der drikkes som vil påvirker dit     blodsukker. Den anden vigtigste overvejelse, som vil være relevante for os alle til en vis grad, men af ​​særlig relevans for dem af os som ser på vægten , er at overveje indholdet af drikkevarenes kalorieindhold.

 

 

 

Vand

Du kan ikke gå helt galt i byen med rent vand. Det giver den  hydrering din krop har brug for, og der er selvfølgelig nul kulhydrater og nul kalorier.

 

Mælk

Moderat kulhydratindhold som måske skal med regnskabsmæssigt, især hos mennesker med type 1-diabetes, hvis man drikker tæt på eller mere end 100 ml. Mælk har tendens til at være en god kilde til energi, og folk, der ønsker at tage hensyn til deres vægt, bliver nødt til at tage hensyn til kalorieindholdet i mælk.. Skummetmælk har en  tendens til at have omkring det halve af ​​de kalorier som er i sødmælk.

 

Frugtjuice

Frugtsaft betragtes normalt som en sundt, men det skal bemærkes, at frugtsaft har et relativt højt kulhydratindhold. Kalorieindholdet i frugtsaft svarer til skummetmælk. Trods ganske højt kulhydratindhold, behøver man  ikke helt at undgå frugtsaft, og hvis du motionerer i en længere periode, kan motionen være med til at bidrage til en afbalancering i forhold til den stigning i blodsukkeret,  som kommer fra saften. For at sikre at du får en god næringsværdi af frugtsaften, så drik en ægte, usødet frugtjuice.

 

Sukkerholdige læskedrikke

Sukkerholdige læskedrikke er høj i både kulhydrat og kalorier, og generelt indeholder læskedrikke ingen næringsværdi, bort set fra energi, hvilket kan føre til at få mere energi, end kroppen har brug for. Det er generelt bedst at undgå sukkerholdige læskedrikke, men de kan være nyttigt, hvis du specifikt har brug for at hæve blodsukkeret, såsom før, under eller efter træning eller til at hjælpe med at behandle hypoglykæmi.

 

Kost læskedrikke

Kost læskedrikke har tildens til at være populære hos mennesker med diabetes, da de har et lavt i kulhydrat indhold og lavt kalorieindhold. Kost læskedrikke har til dens til at indeholde kunstige sødemidler og andre kunstige midler til at give sødhed, smag og farve. Mens læskedrikke er anerkendt som sikre til forbrug, har forskningen rejst nogle spørgsmål i forhold til  potentielle sundhedsproblemer og nogle mennesker foretrækker måske at begrænse eller undgå kost læskedrikke som en sikkerhedsforanstaltning.

 

Te

Forskning i virkningerne af ikke-mælkeagtig te har identificeret en række sundhedsmæssige fordele, herunder forbedre insulinfølsomheden og bidrage til at opretholde et sundt blodtryk. Elskere af mælk i te, vil blive skuffet over at vide, at de sundhedsmæssige fordele generelt ikke realiseres, når mælken tilsættes til te.

 

Kaffe Der er sikkert ikke nogle fødevarer eller drikkevarer, der får sådan en blanding af gode og dårlige overskrifter som kaffe. Forvirrende nok, har kaffe været forbundet med både øget og nedsat risiko for at udvikle type 2 diabetes. Studier siger at,moderat kaffe forbrug (2-3 kopper om dagen) har vist nogle sundhedsmæssige fordele, herunder en lavere risiko for type 2-diabetes, mens højt forbrug kaffe (5 eller flere kopper om dagen) har været forbundet med en højere risiko. Bemærk, at mælkeagtige kaffe såsom latte kan indeholde et højt antal af  kalorier. Lattes indhold af kalorier varierer  mellem 100 og 300 kalorier.

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????                                                       

 Efter en pause er vi tilbage på blokken

 2015 er året hvor vi vil bestræbe os på at være mere aktive på blokken.

Vi lægger ud med et link til en gratis kogebog med 365 opskrifter.

Der er en opskrift idé for hver dag. Uanset om du er bare på udkig efter inspiration eller søger opskrifter med lavt indhold af  kulhydrater, lavt indhold af  kalorier eller andet, dækker opskriftbogen en del.

Opskrifterne er på engelsk, men mon ikke det går alligevel. Er man lidt i tvivl om indholdet, kan man med fordel bruge google translate.

I serien er der flere kogebøger:
Download den nye ** GRATIS ** opskrift App med alle opskrifter fra hver kogebogudgivet til dato:

iOShttp://bit.ly/tastyiOS

Androidhttp://bit.ly/tastyAndroid

eller følg følgende link:

http://www.diabetes.co.uk/welcome/?SEG=SEG_BEN&ref=wdd&email=hhbolcher@hotmail.com&utm_source=Communicator&utm_medium=Email&utm_content=Untitled3&utm_campaign=365+recipes+for+2015+book+%2b+app&utm_dispatch%20ID=3027519&utm_email%20name=DCUK+1%2f1%2f15+-+365+Cookbook

God fornøjelse

Five fingers

Lider du af diabetes, så er der god grund til at begrænse mængden af dit sukkerindtag. Er du derimod en af de heldige, der ikke har diabetes, men som skænker vejen til et sundere liv en tanke – så læs alligevel med her. 

De snehvide sukkerkrystaller ser ved første øjekast rene og uskyldige ud, og så smager de tilmed rigtig godt. Men der er som bekendt en bagside af medaljen:

– Sukker er tomme kalorier, som resulterer i mindre plads til kostfibre, vitaminer og mineraler.

– Sukker er dannet af sukkerarterne glukose og fruktose.

– Begge sukkerarter omsættes i vores kroppe men på forskellige måder.

Hvad sker der med glukosen? 

En stor del af  af glukosen forbrændes i vores muskler og i alle kroppens celler.

Hvad sker der med fruktosen? 

En stor del af fruktosen lageres desværre som fedt i leveren, og fedt er som bekendt forbundet med flere negative sundhedskonsekvenser. Det er også her, at det kan give problemer, hvis fruktosen indtages i ren form og i store mængder. Omsætningen til fedt i leveren fører bl.a. til øget mængde insulin og mere skadelige fedtstoffer i blodet. Dette er bestemt ikke det bedste for diabetes- og hjertekar sygdomme.

Hvad er de største kilder til fruktose? 

Vi optager store mængder af fruktose blandt andet igennem slik, kager og sodavand – så måske er det en god ide at tænke dig en ekstra gang om, næste gang du får lyst til lidt sødt.

Alternativerne til at stille den søde trang er mange: 

Der findes heldigvis andre alternativer end de sukkerholdige – nemlig de sukkerfri produkter. Her hos Fribol mener vi, at du har mulighed for at “stille krav til det søde liv” gennem god, dansk og ægte sukkerfri kvalitet. Med en bred vifte af sukkerfri Fribol-produkter, kan du med sikkerhed og ingen snert af dårlig samvittighed forkæle den søde tand på den alternative måde hos dig selv og dine nærmeste!

Fribol-produkterne bør du overveje, hvis:

– du er til bolsjer i et hav af forskellige smagsvarianter

– du er til vingummi, når sukkertrangen melder sig.

– du er til sukkerfri kager (Fribol bagemiddel og strøsukker) 

Folkene bag Fribol har rødder i en diabetesfamilie, så derfor er omtanken for den ægte sukkerfri kvalitet vigtig. Derfor anvender vi kostfibre (Polydextrose) som hovedingrediens i alle vores produkter og anvender sucralose til den søde velsmag. Husk du kan læse meget mere om Fribol på vores hjemmeside!

 

 Læs om hvorfor forskere mener, at sukker er skadeligt lige her.

 

itemid-53704-getassetDet lyder næsten for godt til, at det kan være helt sandt. Men den er god nok. Google har i starten af det nye år annonceret, at en ny type kontaktlinser i fremtiden vil kunne måle blodsukkerniveauet gennem tårer. Forskningen er i fuld gang, og de første prototyper er allerede i forskernes hænder. For diabetikere er det en stor del af hverdagen at holde blodsukkerniveauet stabilt, og idet et ukontrolleret blodsukkerniveau kan have skadelig virkning på kroppen, er overvågningen en stor nødvendighed. Denne overvågning er, hvad sådanne kontaktlinser vil kunne bidrage med. Den “smarte kontaktlinse” ligner en ganske almindelig kontaktlinse – dog består den af bittesmå chips og sensorer og en miniature antenne til at måle blodsukkerniveauet i tårer. Sker det at blodsukkerniveauet kommer ud af kontrol, så er tanken, at kontaktlinsen ved hjælp af miniature LED-lys skal kunne lyse op som en advarsel for diabetikeren. På samme tid skal kontaktlinsen ved hjælp af dets bittesmå sensorer indsamle oplysninger om blodsukkerniveauet – oplysninger der automatisk og trådløst vil blive overført til en enhed, såsom en håndholdt skærm eller lignende, hvor de pågældende data kan læses og analyseres. 

Selvom forskningen er i fuld gang, så er der stadig lang vej fra prototypen til den endelige teknologi, som kan bruges af diabetikere. Det er en proces, som forskerne skyder til at ville tage yderligere fem år.  En lang række justeringer, forbedringer, sikkerhedsforanstaltninger, tests, m.v. skal gennemføres før kontaktlinsen når ud til forbrugere. Sæt en kontaktlinse som denne engang vil kunne bruges som erstatning for kontaktlinser og briller med styrke? Med den enorme og hurtige udvikling teknologien har i dag, så er det nok ikke usandsynligt, at sådanne en dag kommer på markedet.

Her kan du læse mere om den “smarte kontaktlinse”.